Perspectivă Globală

Va începe construcția căii ferate China – Thailanda

Conform informațiilor oficiale, China are din 2013 în strategia sa de dezvoltare inițiativa One Belt One Road (OBOR) care presupune crearea unor noi coridoare economice, atât pe uscat cât și pe mare, care să unească Asia de Africa și Europa. China urmărește crearea infrastructurii și a rutelor comerciale dintre Beijing și țările Asiei Centrale, Europei, Africii și Indo-Pacificului. Inițiativa reprezintă o rețea de drumuri, căi ferate, gazoducte și oleoducte, porturi și rețele electrice, proiecte de infrastructură care leagă China de restul lumii.

Și Thailanda are o inițiativă economică de dezvoltare proprie – Coridorul Economic de Est (EEC) – care cuprinde trei provincii răsăritene – Rayong, Chonburi și Chachoengsao – cu o suprafață totală de aproximativ 13,285 de km pătrați. Acest Coridor se va bucura de investiții de 43 de miliarde de dolari în următorii ani, cele mai multe fiind prin investiții străine directe.

În cadrul conferinței de presă susținute la sfârșitul lunii trecute în Bangkok cu ocazia vizitei oficiale, ministrul de afaceri externe al Chinei Wang Yi a declarat că existența unei căi ferate directe China-Thailanda este benefică pentru cooperarea bilaterală între cele două țări, nu doar pentru că aduce dezvoltare și prosperitate industriilor aflate in proximitatea căii ferate, dar și pentru că ajută la crearea unei rețele feroviare pan-asiatice. Inițiativa economică a Thailandei (EEC) este în concordanță cu strategia Chinei OBOR și astfel poate fi promovat Coridorul Economic de Est al Thailandei ca importantă zonă economică, hub al transportului și inovației dar și ca poartă către țările vecine.

Wang Yi a mai declarat într-un comunicat oficial că solidaritatea arătată în construcția inițiativei OBOR a deschis spații vaste de cooperare între cele două state. Prin așezarea sa la intersecția dintre continent și mare pe ruta “Belt and Road”, Thailanda va deveni un partener economic important al Chinei. Astfel, cele două țări ar trebui să își intensifice eforturile pentru construcția căii ferate astfel încât să dea acces Thailandei la piețele chineze și să devină o parte integrată a acestora. China este pregătită să participe activ în construcția Coridorului Economic Estic al Thailandei, dar și să deschidă noua platformă OBOR.

Într-un comunicat oficial se arată că Thailanda speră la o integrare eficientă între OBOR și construcția comunității ASEAN, acționând pentru intensificarea promovării construcției liniei feroviare cu China  sub aceste premise. Astfel, Coridorul Economic Estic poate deveni o importantă componentă a OBOR, iar Thailanda îndeamnă companiile chineze să participe activ în construcția EEC.

Aceste declarații oficiale vin în contextul în care Thailanda a aprobat în 2014 un proiect de transport de 23 miliarde de dolari care se va fi finalizat prin construcția a două căi ferate de mare viteză ce vor lega statul thailandez direct cu China până în 2021, arată informațiile relatate de Bangkokpost.

Astfel, proiectul liniei ferate va fi piatra de temelie pentru ca Thailanda să devină un hub al conectivității regionale dar și un important centru economic al Asociației Națiunilor ale Asiei de Sud-Est. Indiferent de perspectiva din care este analizat proiectul, acesta va aduce beneficii Thailandei pe termen lung și va întruni interesele vitale ale poporului thailandez.
În prima fază, proiectul include construcția a șase stații feroviare pe lungimea de 2500 de km a căii ferate de mare viteză care va lega capitala Thailandei de provincia nord-estică a Nakorn Ratchasima. Pe viitor, ruta feroviară înspre Nakhon Ratchasima va fi extinsă până la Nong Khai. Construcțiile vor fi făcute astfel încât noile căi feroviare să poată permite adăugarea unei noi rute din China de sud înspre Laos.

Guvernul thailandez a aprobat propunerea Ministrului de Transporturi de a construi 252 de km de cale ferată de mare viteză care se vor întinde între Bangkok și provincia Nakhon Ratchasima având un cost total 5.2 miliarde de dolari, suportat în întregime de guvern.

Firmele naționale thailandeze și chineze vor fi responsabile pentru construcția fizică, în timp ce China va avea responsabilitatea sistemelor tehnologice și training-ului tehnic a personalului căii ferate. Conform declarațiilor premierului thailandez Prayut Chan-o-cha, proiectul va folosi materiale thailandeze și tehnologie chineză. Ministrul chinez Wang Yi a ținut să sublinieze că țara sa este de acord să împartă tehnologia feroviară cu Thailanda și să ajute în pregătirea tehnicienilor thailandezi și a personalului feroviar.

Construcția căii ferate va începe în septembrie a.c. și va dura 4 ani, unind China cu Laos și Thailanda. Vor folosi această rută feroviară trenurile dinspre Kunming și Bangkok. Proiectul prevede că pe viitor calea ferată între China și Thailanda va fi extinsă până în Singapore, cu o lungime totală de 3000 km. Trenurile vor putea circula din 2021, la o viteză estimată între 160-200km/h, pe o distanță de aprox. 1250 km și o durată a călătoriei de aproximativ 12 ore.

Acțiunile proiectului se vor desfășura pe teritoriul Chinei, Laosului și Thailandei, cu precădere în orașele Kunming Sud, Kunyang, Jinning East, Huacheng, Baofeng, Yuxi, Yuxi South, Yuanjiang, Mojiang, Puer, Jinghong, Mohan, Vientiane, Nong Khai, Khon Kaen, Nakhon Ratchasima, și Bangkok unde sunt proiectate stații.

Deși nu există în prezent studii sau analize făcute despre impactul acestui proiect, conform tour operatorilor care își desfășoară activitatea în ambele țări, aceștia consideră că proiectul va face călătoriile între cele două state mai ieftine, mai ușoare și mai convenabile. Estimările efectuate de aceștia menționează atragerea a încă 2 milioane de turiști chinezi care vor veni să viziteze Thailanda, dezvoltând turismul. Pentru China, calea ferată proiectată va reduce masiv costul exportului produselor agricole precum orez, legume, dar și a fructelor tropicale venite din Thailanda întrucât taxa de transport feroviar este de aproximativ o treime din taxa de transport aerian.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s