Asia Centrală

Organizația de Cooperare de la Shanghai și cooperarea militară China-Asia Centrală

Republica India și Republica Islamică Pakistan au devenit oficial membre ale Organizației pentru Cooperare de la Shanghai (OCS) în cadrul summit-ului OCS desfășurat pe 8-9 iunie 2017 la Astana. Conform șefilor de stat prezenți la reuniune, acordarea statutului de membru deplin celor două țări va facilita dezvoltarea Organizației și extinderea potențialului său. La întâlnire au participat prim-miniștrii Indiei și Pakistanului, în timp ce restul statelor membre au fost reprezentate la nivel de președinte. Cu această ocazie, oficialii prezenți au discutat și despre cooperarea multilaterală în cadrul OCS, dezbătând totodată probleme internaționale de actualitate.

Din Organizația pentru Cooperare de la Shanghai mai fac parte Federația Rusă, Republica Populară Chineză și patru foste republici sovietice din Asia Centrală: Kazahstan, Tadjikistan, Uzbekistan și Kârgâzstan. Fondată inițial în 1996 sub denumirea Shanghai Five, OCS adoptă numele curent în 2001, odată cu acceptarea Uzbekistanului ca stat membru. OCS a fost înființată cu scopul de a consolida încrederea reciprocă la nivelul statelor membre și de a depune eforturi comune pentru menținerea păcii, stabilității și securității în regiune. Cooperarea în cadrul OCS include atât asigurarea securității frontierelor, cât și operațiuni de combatere a terorismului și a traficului de droguri. De altfel, unul dintre obiectivele principale ale Organizației este promovarea cooperării în domeniul securității pentru combaterea terorismului, extremismului și separatismului.

Cooperarea militară a Chinei în cadrul OCS

Odată cu emergența unui cadru de securitate la nivelul OCS, China a reușit să mențină siguranța frontierelor sale cu statele din Asia Centrală (Kazahstan, Kârgâzstan și Tadjikistan) prin demilitarizarea acestora și prin organizarea de întâlniri frecvente între ofițeri de rang înalt. În plan militar, Republica Populară Chineză și țările Asiei Centrale cooperează prin efectuarea de exerciții comune.

Inițial, exercițiile militare organizate în cadrul OCS au avut un caracter bilateral. Astfel, în 2002 au avut loc primele exerciții comune dintre China și Kârgâzstan. În august 2003 au avut loc primele exerciții militare multilaterale în Kazahstanul de Est și în Xinjiang, cu participarea a mii de militari chinezi, ruși, kazahi, kârgâzi și tadjici. Tot în 2003 a fost semnat  un „Memorandum pentru organizarea de exerciții antiteroriste comune de către forțele armate ale statelor membre OSC”. De la semnarea acestuia, statele membre au organizat exerciții militare comune aproape în fiecare an.

În 2006 s-au desfășurat exerciții antiteroriste atât în Uzbekistan, cu implicarea tuturor serviciile de securitate, cât și în Tadjikistan, între trupele militare chineze și tadjice. În 2007 au fost organizate două exerciții militare, în Kârgâzstan și Rusia, cu participarea trupelor militare și a agențiilor de securitate din toate statele OCS. În 2010 au avut loc exerciții în poligonul Matybulak din regiunea Semirechie din Kazahstan, la care au participat 5.000 de militari din statele membre OCS.

De asemenea, China a găzduit “Misiunea de Pace” între 24 și 29 august 2014. Conform agenției de presă Xinhua, aceste exerciții au fost fără precedent în ceea ce privește amploarea operațiunilor și armamentul utilizat. Exercițiul a implicat diferite ramuri militare, inclusiv forțele terestre și aeriene, precum și unitățile dedicate operațiunilor speciale, contramăsurilor electronice și recunoașterii. Astfel, 7.000 de militari din cele cince state membre OCS s-au aflat în China, ca parte a acestor exerciții militare. În 2016, exercițiul Misiunii de Pace a OCS a fost organizat în Kârgâzstan, la centrul de instruire Edelweiss de lângă Lacul Issyk-Kul, și s-a concentrat pe operațiuni antiteroriste. Exercițiile comune din 2016 au reunit 2.000 de militari din statele membre OCS.

Conform departamentului de cercetare al Parlamentului European, rolul OCS în domeniul apărării este, însă, limitat la organizarea de exerciții militare cu scopul menținerii păcii. Totodată, aceeași sursă afirmă că exercițiile militare organizate în cadrul OCS după anul 2014 au fost de o mai mică amploare, fiind puțin probabil ca acceptarea Indiei și Pakistanului în cadrul OSC să faciliteze cooperarea în planul apărării. Astfel, China își extinde pregătirea în domeniul operațiunilor speciale, de combatere a terorismului și a traficului de droguri atât în cadrul OCS, cât și în afara acestuia. În afara OCS, China cooperează la nivel bilateral cu statele din Asia Centrală.

Cooperarea militară bilaterală China – Kârgâzstan

Pe 8 septembrie 2017, la Bishkek, Șeful Statului Major al Forțelor Armate din Kârgâzstan, generalul-maior Raimberdi Duishenbiev, s-a întâlnit cu ambasadorul chinez în Kârgâzstan, Xiao Tsinghua, conform serviciului de presă al Statului Major al Republicii Kârgâzstan. În timpul întrevederii, părțile au discutat despre domeniile actuale de cooperare militară bilaterală. Participanții la reuniune au subliniat nivelul înalt de înțelegere reciprocă dintre departamentele de apărare ale celor două țări, au remarcat dinamica pozitivă a dezvoltării cooperării și au evidențiat perspective suplimentare pentru punerea în aplicare a proiectelor comune.

Anterior, șeful Statului Major al Forțelor Armate kârgâze, generalul-maior Rayimberdi Duishenbiev, s-a întâlnit la Beijing pe data de 17 martie 2017 cu Generalul Fang Fenghui, membru al Comisiei Militare Centrale din China (CMC) și șef al Departamentului Comun al Personalului din cadrul CMC. Cele două părți au efectuat un schimb aprofundat de opinii pe teme precum situațiile de securitate internațională și regională și schimburile militare. China este dispusă să colaboreze cu Kârgâzstan pentru aprofundarea cooperării în domeniile de apărare și securitate, combaterea terorismului, formarea personalului și efectuarea de exerciții comune, pentru a îmbunătăți relațiile dintre armatele celor două state și pentru a contribui mai mult la dezvoltarea constantă a parteneriatului strategic China-Kârgâzstan.

În 2014 China a acceptat  acordarea de asistență militară în valoare de 6,5 milioane USD pentru Kârgâzstan. De asemenea, în 2008 aceasta a furnizat echipament militar (vehicule și calculatoare) serviciului de frontieră kârgâz în schimbul sumei de 0,7 milioane USD, iar în 2002 China și Kârgâzstan au semnat un acord care prevedea livrarea de asistență militară tehnică de 1,2 milioane USD în Kârgâzstan.

Cooperarea militară bilaterală China – Uzbekistan

Pe 9 septembrie 2017, Meng Jianzhu, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist din China (CPC) și șef al Comisiei pentru afaceri politice și juridice al Comitetului Central CPC, s-a întâlnit cu președintele uzbec, Shavkat Mirziyoyev. China și Uzbekistan au convenit să consolideze alinierea strategiilor lor de dezvoltare și să aprofundeze cooperarea în diverse domenii. Mirziyoiev a declarat că apreciază în mod deosebit eforturile Chinei de a pune în aplicare acordurile la care s-a ajuns și că Uzbekistanul conferă o mare importanță parteneriatului strategic cuprinzător dintre cele două țări.

Președintele Chinei Xi Jinping a vizitat Uzbekistanul în 2013 și în iunie 2016. În 2016, Jinping a participat la cel de-al 15-lea Summit al OCS de la Tașkent. Totodată, acesta a purtat discuții cu fostul Președinte al Uzbekistanului, Islam Karimov, referitoare la întărirea relațiilor dintre cele două state în cadrul “Parteneriatului strategic” pe care acestea l-au încheiat în 2012.

În 2000, China a făcut un prim pas către piața armamentului din Asia Centrală, livrând puști de tip lunetist la Tașkent, capitala Uzbekistanului. În 2009, cele două țări au semnat un acord prin care Beijingul oferă autorităților uzbece 3,7 milioane de dolari pentru a-și echipa punctele de trecere a frontierei cu sistemele mobile de scanare.

Cooperarea militară bilaterală China – Tadjikistan

În septembrie 2016, China s-a oferit  să construiască 11 noi puncte de trecere a frontierei și o nouă bază militară pe granița dintre Tadjikistan și Afganistan. De asemenea, tot în 2016, aceasta a înființat  o alianță de combatere a terorismului împreună cu Tadjikistan, Afganistan și Pakistan, organizând totodată exerciții antiteroriste bilaterale  în Tadjikistan la care au participat 10.000 de militari din ambele state.

În 2005, China și Tadjikistan au semnat mai multe documente de cooperare militară, în cadrul unei vizite oficiale a ministrului apărării chineze la Dushanbe, capitala Tadjikistanului, cele două state convenind asupra furnizării de informații în domeniul terorismului, al traficului de droguri și al crimei organizate.

Cooperarea militară bilaterală China – Kazahstan

Pe 13 octombrie 2015, consilierul chinez de stat și ministrul Apărării Naționale, generalul Chang Wanquan, a purtat discuții cu ministrul apărării al Kazahstanului, Imangali Tasmagambetov, în Astana. Cei doi au avut un schimb de idei privind politicile de apărare, făcând promisiuni cu privire la extinderea cooperării militare dintre cele două state pentru a răspunde problemelor comune de securitate. Principalul obiectiv al înțelegerilor pe plan militar dintre Kazahstan și China este reprezentat de pregătirea pentru un război asimetric, ce se referă, în contextul Asiei Centrale, la combaterea rețelelor teroriste și a mișcărilor de guerillă. China a fost de acord să coordoneze pregătirea forțelor speciale cu Kazahstan și să îmbunătățească pregătirea militarilor kazahi pentru război în medii urbane, montane și maritime.

Începând cu anul 2000, China și Kazahstan au semnat acorduri pentru echipamente materiale și tehnice chineze în valoare de un milion de dolari, destinate în special susținerii eforturilor Kazahstanului împotriva separatismului uighur și a extremismului religios. Uighurii sunt o minoritate musulmană care trăiește în mare parte în provincia Xinjiang din China, problemele cu autoritățiile chineze și kazahe determinându-i să ducă o politică separatistă în regiune.

Odată cu aderarea Indiei și a Pakistanului, OCS va reprezenta peste 40% din populația lumii și aproape 20% din PIB-ul global. Cele două țări vor fi, de asemenea, obligate să facă parte din structura regională antiteroristă din Tașkent (RATS), care susține combaterea terorismului, drogurilor și problemelor cibernetice, și să participle la exercițiile militare comune pentru combaterea terorismului organizate în cadrul OCS.

Conform lui Derek Grossman, senior analyst pe probleme de apărare în cadrul RAND Corporation și fost analist de intelligence pentru Defense Intelligence Agency (serviciu de informații al guvernului SUA), odată cu acceptarea Indiei și Pakistanului în cadrul OCS, China s-ar putea confrunta cu un grad mai mare de fragmentare în Organizație. Acceptarea Indiei ar putea în mod deosebit să nemulțumească Beijingul, din cauza concurenței geopolitice crescute între statele asiatice și a diferitelor abordări în planul combaterii terorismului. Conform aceleiași surse, Rusia a propus inițial includerea Indiei ca membru OCS, în principal pentru a restrânge influența crescândă a Chinei în Organizație, fiind posibil ca Beijingul să nu fi dorit aderarea Indiei la OCS. Cu toate acestea, China nu depinde în totalitate de cadrul OCS pentru atingerea obiectivelor sale regionale, puterea sa economică și militară din prezent ajutând-o să fie mai eficientă în mod independent.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s