Asia Centrală

Programul CAREC: Coridorul 1

Raluca Şancariuc

Coridorul 1 leagă Europa de Asia de Est, unind granița Federației Ruse de Regiunea Autonomă Xinjiang Uygur din Republica Populară Chineză prin Republica Kazahstan și Republica Kârgâză:

  • Coridorul 1a include atât o rută de transport rutier cât și una de transport feroviar și leagă orașul Alashankou din China de Kazahstan prin punctul de trecere a frontierei Dostyk, continuându-se apoi către Astana și Almaty;
  • Coridorul 1b reprezintă cea mai scurtă cale rutieră de transport între China și Europa, având o lungime totală de 2.787 km; acesta unește Regiunea Autonomă Xinjiang Uygur din China de Kazahstan, trecând prin regiunea de graniță Khorgos și continuându-se către Almaty, unele mărfuri ajungând apoi în Rusia prin Novomarkovka, de unde sunt transportate mai departe către Europa;
  • Coridorul 1c traversează partea de sud a Regiunii Autonome Xinjiang Uygur din China, de la Urumqi la Kashi, pe care o leagă de Kârgâzstan trecând prin pasul Torugart; această porțiune a coridorului se continuă apoi spre Rusia, via Kazahstan.poza 1

    Sursa: Asian Development Bank (2014). Central Asia Regional Economic Cooperation Corridor Performance Measurement and Monitoring. A Forward-Looking Retrospective. pg. 61

    Coridorul 1 include 13.600 km de drum rutier, 12.000 km de rețea feroviară, trei aeroporturi și un centru logistic. Acesta reprezintă cea mai importantă rută de tranzit a exporturilor din China către Europa, fiind coridorul cu cea mai sporită activitate în ceea ce privește exportul, importul și tranzitul mărfurilor din regiunea CAREC (atât pe cale rutieră cât și feroviară). Datorită comerțului ridicat între Europa și China, acest coridor prezintă perspective semnificative de creștere economică și investiții.

    Bunurile perisabile, precum legumele și fructele, reprezintă 40% din totalul mărfurilor ce tranzitează Coridorul 1, fiind transportate în principal pe cale rutieră, întrucât această formă de transport oferă o mai mare flexibilitate. Produsele industriale, materiile prime și mărfurile voluminoase (precum lemnul, metalele, mineralele sau autovehiculele) sunt transportate pe cale feroviară.

    Cel mai mare proiect implementat de-a lungul acestui coridor este KAZ IP 4, care își propune reabilitarea tranzitului de-a lungul porțiunii ce leagă Europa de Vest de partea de vest a Chinei. Valoarea totală a proiectului este de 2,5 miliarde USD, fiind vizată modernizarea mai multor porțiuni de drum rutier (2.450 km). Un alt proiect major dezvoltat de-a lungul Coridorului 1 începând din 2009 a urmărit reabilitarea mai multor porțiuni de autostradă (480 km) în regiunea Zhambyl din Kazahstan, ce reprezintă o rută principală între statele din Asia Centrală, China și Rusia. Cele patru tranșe ale proiectului au cumulat investiții totale de peste 1 miliard USD.

    În 2008 a mai fost demarat un proiect ce a avut în vedere modernizarea mai multor porțiuni ale drumului Bișkek – Torugart (234 km) care leagă Kârgâzstan de alte state din Asia Centrală și China. Până în prezent, proiectul a fost implementat în patru tranșe cu o valoare totală de 180 milioane USD. De asemenea, a mai fost îmbunătățită și infrastructura rutieră pe drumul care leagă orașul Taraz de regiunea de graniță din sudul Kazahstanului, proiect ce a presupus investiții de 186 milioane USD.

    Proiectele implementate până în prezent de-a lungul Coridorului 1 au vizat atât dezvoltarea infrastructurii de-a lungul acestui coridor, cât și îmbunătățirea conectării sale cu alte coridoare. De exemplu, acestea au urmărit reabilitarea unui drum rutier care leagă satul Aran din Kârgâzstan de Coridorul 3 prin valea Suusamyr (91 km) și reconstrucția unui drum rutier între capitalele provinciilor Aktobe și Artyrau din vestul Kazahstanului aflat la intersecția dintre coridoarele 1b și 6b (300 km). De asemenea, a fost realizată reabilitarea unei porțiuni de drum rutier care leagă Shymkent, unul dintre cele mai mari orașe industriale din Kazahstan, aflat la intersecția Coridoarelor 1 și 3, de Tașkent, capitala Uzbekistanului.

    Planul de Acțiune aferent Strategiei pentru Facilitarea Comerțului și Transportului dezvoltată de CAREC propune patru noi proiecte ce urmează să fie implementate până în 2020: trei dintre ele vizează îmbunătățirea punctelor de trecere a frontierei de la Dostyk, la granița dintre Kazahstan și China (rutier și pe cale ferată), iar al patrulea va urmări dezvoltarea unui centru logistic la Khorgos (în China, la granița cu Kazahstan). De asemenea, Planul de Acțiune intenționează trecerea de la investițiile în infrastructura rutieră la cele în infrastructura feroviară, având în vedere și o serie de proiecte care urmăresc electrificarea, reabilitarea și repararea acesteia din urmă.

    poza 2

     

     

     

     

    Surse:

     

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s