Asia Centrală

Programul CAREC: Coridorul 3

Raluca Şancariuc

Coridorul 3 conectează Federația Rusă cu Orientul Mijlociu și Asia de Sud, trecând prin Republica Islamică Afganistan, Republica Kazahstan, Republica Kârgâză, Republica Tadjikistan, Turkmenistan și Republica Uzbekistan. Acesta începe la punctul de trecere a frontierei Veseloyarsk (Rusia) – Aul (Kazahstan) și se continuă de-a lungul mai multor orașe kazahe (Semey, Charskaya și Aktogay) până la Almaty:

  • Coridorul 3a străbate apoi Uzbekistanul și trece în Turkmenistan pe la punctul de trecere a frontierei Alat (Uzbekistan) – Farap (Turkmenistan);
  • Coridorul 3b se continuă în Kârgâzstan prin Kordai (Kazahstan) – Ak Zhol (Kârgâzstan).

carec 3

Sursa: Asian Development Bank (2014). Central Asia Regional Economic Cooperation Corridor Performance Measurement and Monitoring. A Forward-Looking Retrospective. pg. 65

Coridorul 3 cuprinde 6.900 km de drum rutier, 4.800 km de rețea feroviară și un centru logistic. Rețeaua feroviară urmează aproape aceeași rută ca și Coridorul 3a. Segmentul uzbec al coridorului reprezintă cea mai intens tranzitată secțiune de drum rutier la nivelul coridoarelor 2, 3, 5 și 6, aceasta conectând regiunea Kokand cu un nod principal de transport situat în Navoi și cu alte orașe uzbece importante precum Tașkent, Samarkand și Bukhara.

Prin Coridorul 3a sunt transportate bunuri manufacturate, mașini și echipamente din Iran în Asia Centrală, originare, de regulă, din Sarakhs (Iran), către diferite destinații precum Andijan (Uzbekistan), Tașkent (Uzbekistan), Dușanbe (Tadjikistan), sau Bișkek (Kârgâzstan). Prin Coridorul 3b circulă produse agricole și textile din Asia Centrală către Rusia, în sensul opus fiind transportate echipamente și bunuri manufacturate destinate statelor din Asia Centrală.

De-a lungul acestui coridor există 31 de proiecte deja implementate sau în curs de implementare, dintre care 12 sunt localizate în Afganistan, 8 în Tadjikistan, 6 în Kârgâzstan, 3 în Kazahstan, iar 2 se desfășoară pe plan regional. În timp ce unele proiecte vizează îmbunătățirea conectivității cu alte coridoare (de exemplu reabilitarea drumului rutier care leagă acest coridor de Coridorul 1, prin valea Suusamyr din Kârgâzstan), altele se concentrează pe îmbunătățirea infrastructurii la nivel național.

Astfel:

  • În Kârgâzstan se reabilitează în prezent o porțiune de drum rutier de la Bișkek la Kara Balta și o alta între Madaniyat și Jalalabad (în total 120 km), proiect ce a presupus investiții de peste 190 milioane USD. Între 2010 și 2014 a fost asfaltat drumul rutier ce leagă Sary-Tash de Karamik, proiect în valoare totală de 32 milioane USD. De asemenea, în 2014 a fost finalizată componenta Kârgâză a coridorului ce leagă China de Kârgâzstan și Tadjikistan, cumulând investiții de aproape 40 milioane USD.
  • În Tadjikistan sunt îmbunătățite rutele Sayron-Karamyk și Vose-Khovaling (în total 175 km), prin investiții de aproximativ 90 milioane USD. A fost deja reabilitat drumul rutier cale leagă Dușanbe de granița uzbecă (57 km), alături de îmbunătățirea facilităților la punctul de trecere a frontierei, prin investiții de peste 154 milioane USD. De asemenea, în perioada 2009-2010 au fost reabilitați 127 km ai coridorului ce leagă Dușanbe de granița kârgâză, iar în 2013 a fost finalizată componenta tadjikă a coridorului ce leagă China de Kârgâzstan și Tadjikistan.
  • În Kazahstan a fost reabilitați, între 2012 și 2016, 37 km dintr-un drum rutier ce leagă Tașkentul de Shymkent, unul dintre principalele orașe industriale ale țării.
  • În Afganistan au fost reabilitați 90 km ai secțiunii Qaisar-Bala Murghab și construiți 143 km ai secțiunii Bala Murghab-Laman ce fac parte din ruta Herat-Andkhoy, prin investiții de peste 250 milioane USD. De asemenea, în prezent este implementată prima tranșă a Programului de Investiții pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport, ce vizează îmbunătățirea a 145 km de drum rutier și construirea a 75 km de cale ferată între Hairatan și Mazar-e-Sharif, cumulând investiții de 233 milioane USD. Proiectul Coridorului Nord-Sud, implementat între 2006 și 2013, a reabilitat peste 140 km de autostradă, de la Mazar-e-Sharifa la Dara-i-Suf, și aproximativ 100 km ai drumului rutier Bamian-Yakawlang, prin investiții de peste 140 milioane USD. În 2014, au fost finalizate lucrările de reconstrucție a 210 km de drum rutier între Andkhoy și Qaisar, proiect în valoare de 80 milioane USD. Tot în Afganistan au mai fost reabilitate, între 2004 și 2014, șapte aeroporturi regionale (Bamyan, Chaghcharan, Faizabadm, Farah, Maimana, Qalai-Naw și Zaranj).
  • La nivel regional s-a urmărit, în cadrul mai multor proiecte, modernizarea unor puncte de trecere a frontierei, în Tadjikistan și Kârgâzstan, pentru eficientizarea transportului regional – cu investiții totale de peste 21 miliarde USD.

Conform Strategiei pentru Facilitarea Comerțului și Transportului (TTFS) 2020, Coridorul 3 este singurul coridor pentru care majoritatea investițiilor planificate până în 2020 se vor concentra în sectorul feroviar. Cea mai mare parte a proiectelor viitoare vor fi implementate în Afganistan, vizând definitivarea rutei feroviare ce leagă Andkhoy de Shirkhan Bandar, conectând Tadjikistanul de Turkmenistan via Afganistan. Proiecte semnificative în sectorul feroviar sunt planificate și în Kazahstan, Kârgâzstan și Uzbekistan. Alte proiecte viitoare cuprinse în TTFS 2020 includ construirea drumului rutier Bișkek–Osh, a unui centru logistic la Osh și modernizarea punctelor de trecere a frontierei de la Konysbaeva (Kazahstan), Karamyk (Kârgâzstan) și Alat (Uzbekistan).

carec 3 2

Sursa: http://piumotc.kg/uploads/documents/CAREC-Corridor-3-map.pdf

 

Surse:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s