Asia Centrală

Programul CAREC: Coridorul 4

Alexandra Colcer

Cel de-al patrulea coridor CAREC conectează Federația Rusă cu Asia de Est, mai precis cu Regiunea Autonomă Mongolia Interioară, Mongolia și Regiunea Autonomă Xinjiang Uygur din Republica Populară Chineză.

  • Coridorul 4a leagă orașul Urumqi din nord-vestul Chinei de Federația Rusă prin vestul Mongoliei. Punctele de trecere a frontierei pe cale rutieră sunt Takeshikent (China) -Yarant (Mongolia), străbătând mai apoi orașele mongole Olgii și Hovd. Accesul în Federația Rusă se face prin punctele Ulaanbaishint (Mongolia) – Tashanta (Federația Rusă).
  • Coridorul 4b reprezintă cea mai importantă rută comercială pentru Mongolia, în special în ceea ce privește mărfurile provenite din Federația Rusă care au ca destinația piețele din Asia de Est. Coridorul traversează estul Mongoliei, având ca puncte importante orașele Khiagt (Federația Rusă) – Altanbulag (Mongolia) în nord și Zamiin-Uud (Mongolia) – Erenhot (China) în sud. Majoritatea exporturilor Mongoliei sunt destinate Japoniei și Republicii Coreea, traseul Erenhot-Jining-Tianjin, cu o lungime de aproximativ 980 km și acces la portul Xingang, reprezentând cea mai directă rută.
  • Coridorul 4c este cel mai scurt, desfășurându-se de la granița rusească Naushki la Sukhbaatar și Bichigt (ambele în Mongolia), fiind o extensie a celor două coridoare principale menționate anterior.

coridor 4 1

Sursă: CAREC Transport and Trade Facilitation Strategy 2020 pg. 48

Coridorul 4 include 2.400 km de drumuri și 1.100 km de căi ferate, secțiunea estică a coridorului fiind separată de celelalte coridoare CAREC. Existența unui dezechilibru comercial dintre Mongolia și vecinii săi, China și Federația Rusă, a constituit premisa construirii acestor rute de transport care să favorizeze dezvoltarea Mongoliei și reducerea discrepanțelor regionale. Numărul de locuitori conectați nu este unul la fel de mare ca în cazul celorlalte coridoare, Mongolia nefiind o țară cu o densitate mare a populației. Importanța acestui coridor derivă însă din faptul că asigură o legătură cu centre economice importante. Principalele bunuri transportate pe acest coridor sunt: catozi de zinc, catozi de cupru, un număr mare de minerale, dar și produse alimentare.

Fiind cel mai scurt coridor, a cărui suprafață se desfășoară preponderent în Mongolia, toate proiecte sunt concentrate în această țară și includ reconstrucția de drumuri, construirea unui nou aeroport în capitala mongolă și investiții în îmbunătățirea transportului feroviar. Dintre acestea, șase au fost deja implementate și au vizat îmbunătățirea infrastructurii rutiere, prin modernizarea și extinderea acesteia:

  • Îmbunătățirea a 33,5 kilometri în 10 puncte de acces ale drumurilor locale și regionale;
  • Îmbunătățirea a 431,2 km din drumul Yarant-Hovd;
  • Modernizarea a aproximativ 177 km de autostradă Hailar-Manzhouli (Mongolia Interioară, China), plus modernizarea și reabilitarea a circa 413 km de rețea de autostrăzi;
  • Asfaltarea a 428 km de drum între Choyr (Mongolia) și frontiera Zamyn-Uud (China);
  • Reconstrucția a aproximativ 215 de kilometri de drum între Erdenesant și Arvaikheer (Mongolia);
  • Reconstrucția și îmbunătățirea a aproximativ 86 km de drum între Kharkhorin și Tosontsengel și 93 km între Arvaikheer și Khovd (Mongolia).

Proiectul care se află în prezent în derulare vizează construirea unui centru logistic multimodal  la  Zamyn Uud (Mongolia).

Costul total al proiectelor este de peste 600 milioane USD, iar finanțatorii sunt:
Banca Asiatică de Dezvoltare, Banca Mondială, Guvernul Republicii Coreea, Fondul Nordic de Dezvoltare, Guvernul Mongoliei, Guvernul Republicii Populare Chineze.

coridor 4 2

Sursă: https://twitter.com/CARECProgram/status/565010201246330882/photo/1

 

Surse:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s