Asia Centrală

Perspectivele Coreei de Sud în Asia Centrală

Paula Pop

Coreenii și-au făcut simțită prezența în regiunea Asiei Centrale începând abia din secolul al 19-lea, atunci când lipsa hranei și condițiile precare din peninsula coreeană, au determinat mii de coreeni să-și părăsească țara natală și să-și încerce norocul în Rusia. Mai târziu, pentru a evita posibilitatea unei cooperări ai acestora cu forțele japoneze care invadaseră deja Manciuria, Stalin a hotărât deportarea minorităților coreene în zone mai izolate din regiune precum Uzbekistan sau Kazahstan. Astăzi, în regiune se găsesc aproximativ 500.000 de persoane de etnie coreeană, majoritatea trăind in Uzbekistan (176.900), Rusia (176.411) și Kazahstan (105.000).

Relațiile diplomatice dintre Republica Coreeană și noile state din Asia Centrală au fost stabilite în 1992, odată cu apariția centrelor culturale și a asociaților coreene. Cu toate acestea, legăturile dintre state au slăbit considerabil odată cu criza financiară asiatică din 1997.

Relațiile au fost mai apoi reluate  și consolidate odată cu venirea la putere a președintelui Roh Moo-Hyun, periodă în care au fost organizate două vizite oficiale în 2004 și 2005 în Kazahstan și Uzbekistan, iar un plan supranumit „Inițiativa Asiei Centrale„ a fost inițiat.

Programul presupunea o multitudine de obiective precum: avansarea cooperării între regiuni, a industriei, afacerilor și a relațiilor diplomatice cu continetul eurasiatic, asigurarea securității energetice cât și împărtășirea experienței coreene privind dezvoltarea rapidă a economiei proprii, pentru a putea facilita o creștere economică mai eficientă în Asia Centrală. Mai mult decât atât, în 2007 a fost organizat un Forum de Cooperare Coreea-Asia Centrală care a fost organizat cu scopul de a consolida înțelegerea și cooperarea dintre cele două regiuni, fiind privit ca și primul dialog multilateral și un mecanism consultativ de nivel înalt dintre Coreea și cele 5 state. De la început, Forumul a facilitat întărirea încrederii dintre reprezentanți din cele doua zone, din sectorul privat, public, cât și cel diplomatic.

Președinele următor-Myung-Bak, a continuat eforturile predecesorilor săi, ca și parte a noului program „Noua Inițiativă Asiatică„ care avea de asemenea,  un focus asupra Asiei Centrale. Ca și parte a acestui program, președintele coreean a semnat în 2009 mai multe acorduri atât cu Uzbekistan cât și cu Kazahstan, care includeau aspecte legate de cooperarea în mod special în domeniul energetic (exploatarea comună a petrolului în Uzbekistan, iar în Kazahstan –dezvolarea comună a amplasamentului maritim-petrolier în Jambil și a centralelor electrice) a cooperării economice și de comerț.

De asemenea, penultimul președinte/ă Park a integrat în noul program „Inițiativa Eurasiatică„ propria viziune asupra cooperării cu Asia Centrală, având motto-ul „un continent, un continent creativ și pacifist”, pledând pentru un sistem unificat de transport, energetic, rețele integrate de comerț cât și cooperare într-o paletă largă de domenii precum stiințe, technologie, cultură etc. Mai mult decât atât, președintele coreean a realizat în 2014 o vizită de 6 zile în Asia Centrală pentru a promova conceptul noii sale inițiative.

De altfel, noua viziune conținea de asemenea o parte similară cu cea chinezească, legată de vechiul Drum al Mătăsii (mai exact construirea unui express din Busan(Coreea de Sud) în Europa) care să conecteze de asemenea sursele de energie, transport și gridurle de electricitate dintre Europa și Asia. Bineînțeles, pentru realizarea planului, conectarea geografică prin Asia Centrală are un rol crucial. Mai ales țări precum Uzbekistan și Kazakchstan, cu care Coreea de Sud a semnat deja un Memorandum legat de cooperarea ferovială, sunt văzute ca și ‘huburi strategice’ în inițitiva coreeană legată de Drumul Mătăsii. Cu toate acestea, sustenabilitatea acestui proiect rămâne sub semnul întrebării după ce președintele Park a fost revocat din funcție, iar noul președinte Moon Jae In nu a făcut încă nici o declarație importantă legată de relația Coreei de Sud cu statele Asiei Centrale.

Cu toate acestea, în 2017 președintele Uzbekistanului a făcut o vizită diplomatică în Seul, la invitația președintui Moon, pentru a lua parte la Forumul de afaceri Coreea de Sud Uzbekistan. Mirziyoyev a propus stabilirea unui centru coreean de afaceri în Uzbekistan.

Mult mult decât atât, după stabilirea relațiilor diplomatice dintre cele două state, relațiile au rămas destul de strânse, având deja loc 14 vizite diplomatice între șefi de stat de-a lungul timpului. De asemenea, procentajul revenit Uzbekistanului în relațiile comerciale dintre Coreea de Sud și Asia Centrală este de 50%, devenind astfel pricipalul partener comercial din zonă.

Totodată, Coreea de Sud reprezintă una dintre primele 5 surse principale de importuri în Uzbekistan, unde există în prezent aproximativ 75 de companii și 460 de întreprinderi fondate cu capital coreean, cu un volum de investiții coreene care depășește 7 miliarde de dolari.

De asemenea statul coreean a fost implicat în mai multe proiecte de asistență și suport tehnologic, printre care în zonele industriale Navoi și Angren, cât și în centrul logistic intercontinental de la Navoi și în cadrul aeroportului din Tașkent. În anul 2015 construcția Complexului chimic Ustyurt Gas a fost finalizată care cuprinde 5 zone de exploatare a gazului și a petrololui și o zonă de generare a electricității, fiind fondate 50% de companii și capital social coreean. 85% din totala producție de energie și resurse este planificată pentru export. Uz-Kor Gaz Chimical este compania,fuziunea de societăți (joint-venture), inițiată de companiile din ambele țări, având misiunea de a dezvolta, finanța,construi și exploata resursele naturale din zona Ustyurt.

Mai mult decât atât, o altă fuziune de societăți numită LG CNS Uzbekistan a fost înființată în 2015 de LG CNS și o companie de stat uzbecă și are ca scop, sprijinirea și dezvoltarea industriei locale, cât și participarea în proiecte guvernamentale legate de IT precum crearea de sisteme de baze de date, platforme digitale pentru „e-government„ , sisteme de taxare digitale, card inteligent pentru transportul în comun și sisteme de plăți online etc.

De asemenea, în septembrie 2018, cele două țări planfică lansarea unui parc textil-Techno Park în Tașkent, având ca scop transferul de inovație coreeană și realizarea de colaborări în domeniul cercetării ștințifice legate de textile și energie regenerabilă. Această inițiativă este sponsorizată/finanțată de guvernul coreean. (aproximativ 15 milioane $). Pe lângă aceste programe, între 2008 și 2021, compani din cele două țări vor colabora în 3 proiecte care doresc a moderniza rețeua de electricitate și echipamentul tehnic din regiunile  Bukhara, Samarkand și Juzzakh, cu un cost total care se ridică la 1.84 miliarde de dolari.

Cu toate acestea, din perspectiva economică, Kazahstanul este considerat a fi cel mai important partener al Coreei de Sud din regiunea Asiei centrale, având aproximativ 200 de companii coreene pe teritoriul kazah.

După stabilirea relațiilor diplomatice dintre cele două, Nazarbayev a onorat 5 vizite de stat Coreei de Sud și fiecare dintre cei trei ultimi președinți coreeni au realizat de asemenea la rândul lor vizite statului Kazach. În aprilie 2018, o delegație a Kazahstanului s-a întrunit în Seoul cu reprezentanți importanți din mediul de afaceri coreean, care au fost de acord sa mărească proiectele de investiții, minat și construcție, și să se implice și mai mult în activitatea de comerț dintre cele doua state.La final de 2017 este estimat că ar fi fost aproximativ 400 de proiecte realizate în comun între cele două țări.

În 2011 acestea au fost de acord să colaboreze la construirea unei proiect legat de o centrală termo-electrică la Balkhash în valoare de 9 milioane de dolari, fiind cel mai mare proiect comun până în acest moment, la care Samsung C&T și KEPCO dețin 75% din acțiunile proiectului iar restul de 25% revin guvernului kazah. Cu toate aceste, în 2016 Samsung C&T a renunțat la un contract datorită prețurilor scăzute de petrol și a întârzierilor în aprobările necesare derulării proiectului, fapt care a contrcarat logica proiectului. Totodată, în 2011 Coreea de Sud a semnat un acord pentru crearea unei societăți în comun (joint-venture) pentru realizarea etapei a două de construcție a complexului chimic de gaz în Atyrau cu participarea a LG Chem ca și partener strategic. Un alt proiect cu participare legat de exploatarea petrolieră în care Coreea de sud a fost implicată este legat de zona petrolieră offshore Zhambyl, care a fost derulat în 2008. Alte proiecte între cele două țări vizează  exploatarea geologică, proiecte legate de sănătate (parteneriate publice private) și contrucție de drumuri (concesie turco-coreeană) etc.

Cu toate acestea, relațiile dintre Coreea de Sud, Turkmenistan, Kurdistan și Tajikistan ramân destul de marginale comparativ cu cele dintre Coreea de Sud si restul țărilor din Asia centrală (Uzbekistan și Kazahstan).

Una dintre cele mai relevante oportunități prin care Coreea de sud ar putea beneficia de relațiile economice și politice în Asia Centrală este bineînțeles legată de necesitățiile energetice ale acesteia și de faptul că, țările din Asia Centrală ar putea deveni o alternativă propice țărilor arabe de furnizare de hidrocarburi, astfel Coreea de sud diversificându-și furnizorii. Mai ales deoarece mixul energetic coreean este foarte dependent de energia nucleră care necesită resurse de uraniu, se reliefează o importanță și mai mare asupra relațiilor coreene cu Uzbekistanul care deține cantități considerabile de uraniu și care a semnat deja cu Coreea de sub diferite pacturi care să asigure coreenilor realizarea de importurile de mii de tone de uraniu.

În plus, punctul forte al acestei colaborări dintre cele două regiuni îl reprezintă mixul trio de diplomație, asistență de dezvoltare și comerț, cât și faptul că relațiile și interesele economice dintre state sunt complementare (energie pe de-o parte și technologie), creeând altfel o situație de tip câștig-câștig între statele implicate.

De asemenea, faptul că spre deosebire de China, Japonia, SUA și Rusia, Coreea de Sud nu are un oarecare „bagaj politic” de a se implica în dezvoltarea politică a altor state, creează o imagine foarte pozitivă a acesteia  printre țările din Asia centrală. Totodată, deoarece Coreea este văzută mai mult oarecum ca și o putere de nivel mediu, care nu prezintă ambiții geopolitice sau neocolonialiste, spre deosebire de alte state din regiune-China/Rusia, reprezintă un avantaj și mai mare al acesteia, care este văzută care un partener care ar putea contra-balansa relațiile regionale. Mai ales deoarece țări precum SUA sunt mai recitente privind relațiile de afaceri sau economice cu zone instabile și incerte precum statele Asiei Centrale, activitatea Coreei de Sud este văzută cu o atitudine foarte pozitvă, mai ales datorită scopurilor, strategiilor și intereselor comune dintre cele două națiuni.

Cu toate acestea, amenințările privind relațiile dintre cele două regiuni există, mai ales din pricina volatilității economice din zona Asiei Centrale, a corupției, a societății civile subdezvoltate și a instituțiilor democratice deficitare, elementare care pot contribui la eficacitatea scăzută a planurilor sud-coreene în regiune. Alte puncte slabe identificate ar fi  faptul că nivelul investițiilor coreene în regiune sunt totuși mult mai scăzute comparativ cu cele japoneze sau chinezești, lucru care ar putea scădea capacitatea de negociere și influența statului coreean în regiune, mai ales când toate cele trei state își urmăresc propriile interese energetice în regiune. De asemenea, distanța geografică dintre Coreea de Sud și Asia Centrală, infrastructura deficitară și traficul vamal extrem de strict, precum și rezintența de a-l reforma, reprezintă alte dezavantaje ale relațiilor dintre Coreea și țările Stan.

Mai mult decât atât, determinarea Seul-ului de a colabora cu state autoritare despotice și de a ignora lipsa de implmentare legislativă, deficitul demoractic și de respectare a drepturilor omului, vor putea atrage pe viitor critici severe la adresa Coreei de Sud și a activității acesteia în regiunea Asiei Centrale.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s